slide_1000x300_01 slide_1000x300_02 slide_1000x300_03 slide_1000x300_05 slide_1000x300_07 slide_1000x300_09 slide_1000x300_12 slide_1000x300_13 jeziorko

Informacja dotycząca szacowania strat spowodowanych suszą w 2023 r.

Informacja dotycząca szacowania strat spowodowanych suszą w 2023 r.

 

W związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
13 lipca 2023r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz.U. z 2023 r., poz. 1350) dalej rozporządzenie zmieniające, które regulują mechanizm powołania i działania komisji ds. oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r., o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2019 r., poz. 477) dotychczas powołane komisje w składzie określonym w Zarządzeniu Wojewody Mazowieckiego z dnia 30 marca 2023 r. będą miały przypisane kompetencje do szacowania strat powstałych również w wyniku suszy.

 

POSTAWOWĄ metodą oszacowania szkód spowodowanych przez suszę jest złożenie indywidulanie przez poszkodowanego producenta rolnego wniosku za pośrednictwem APLIKACJI SUSZOWEJ dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa
 i Rozwoju
(logowanie możliwe m.in. przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, 
e-dowód).

 

Szczegółowe informacje czy na danej gminie występuje zjawisko suszy i w jakim zakresie przedstawia system monitoringu suszy rolniczej prowadzony przez IUNG, link: https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,1410042/

 

Za pomocą aplikacji można oszacować szkody również po zbiorach. Zgłoszenie wniosku
w aplikacji jest KONIECZNE do uzyskania w późniejszym terminie protokołu
lub kalkulacji strat wygenerowanych automatycznie przez aplikację.

 

Reasumując, rolnik w celu skutecznego zgłoszenia strat ma dwie opcje:

 

  1. złożyć wniosek tylko poprzez aplikację publiczną (wniosek można złożyć po zbiorze plonu głównego), lub
  2. złożyć wniosek poprzez aplikację publiczną (wniosek można złożyć po zbiorze plonu głównego) oraz DODATKOWO (NIEOBOWIĄZKOWO) do komisji gminnej (uwaga: uprawa w plonie głównym musi znajdować się w dniu oględzin na polu).

 

Zaznaczyć należy, że wniosek złożony tylko do komisji gminnej, która z oględzin będzie mogła sporządzić raport (a nie protokół), nie jest wystarczający na otrzymanie wsparcia, konieczne jest bowiem złożenie wniosku przez aplikację. Natomiast odwrotnie, tj. jeśli rolnik nie zgłosi wniosku do komisji gminnej, a złoży wniosek w aplikacji publicznej na stronie Ministerstwa, będzie mógł wygenerować kalkulację lub protokół strat, będący podstawą do otrzymania ewentualnego wsparcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

harmonogram

baner fundusze

 

UNIA

 

bg zmiana MPZP1

tablica unijna

button piece 350

banerek portal mapowy

button mapa

baner asi

button agromarket

Dane Urzędu Gminy

3 Maja 5
08-210 Platerów
woj. mazowieckie
tel. 83 357 84 47
fax. 83 359 10 19

 

 

NIP  537-00-20-144
Nr konta BS Platerów
09 8044 0004 0000 0260 2000 0010

e-mail: platerow@platerow.com.pl